Monday 17 December 2018

Melangkah ke alam Wattpad

Image result for wattpadHuargh! Menguap. Penat. Malam tadi tidur lambat. Padan muka. Tapi pagi ni aku semangat bangun. Aku siap-siap pergi kerja. Aku duduk dekat workstation. Hari ni tak ramai orang. Best. Minggu lepas aku penat kemas itu ini so today (also known as Monday Blues), aku pilih untuk relax depan PC sambil muatnaik cerita.

Sekarang, aku dah jadi penulis Wattpad!

By the way, aku pernah sasarkan untuk lahirkan 3 buah buku sebelum usia aku over 30. Praise to God aku berjaya. Cincang dilahirkan pada April 2016, Acang Merpati pada Oktober 2018 dan Niqab juga pada Oktober 2018. Tahun ni tahun yang dinamik. Jadi sebelum 2018 melabuhkan tirai, aku tergerak untuk publishkan manuskrip yang lama sangat kena jeruk, manuskrip yang tak diterima penerbit atas alasan tak sesuai dengan pasaran Malaysia dan manuskrip yang aku tak tahu nak hantar dekat rumah penerbitan yang mana. 

Apa yang membuatkan aku pilih Wattpad untuk upload cerita instead of Blogger? Kenapa tak upload dekat blog je? Aku rasa Wattpad lebih sesuai sebab ada ramai reader dekat Wattpad. Senang nak bahagikan part cerita. Dan aku rasa macam buat e-book. Satu keseronokan bagi penulis bila dia boleh menulis apa je yang dia nak dan tak ada kekangan dari segi tema, genre dan jalan cerita. 

Setakat ni aku dah publishkan dua buah bahan bacaan iaitu:
  • Laun: Hikayat Benua ke-8 (Judul asal: Darah Perawan)- 10 bahagian
  • Kumpulan Cerita Misteri/Seram: Kami Sentiasa Ada- 6 bahagian
Lepas ni aku nak proceed untuk lengkapkan setiap bahagian cerita dan tambah cerita lain. Ada dua lagi tengah menunggu. Menerusi Wattpad, aku akan membiarkan imaginasi aku lebih bebas, lebih jujur dan lebih liar. To be honest, aku punya imaginasi  memang pelik tapi mostly aku tapis sebab nak ikut gaya rumah penerbitan.

Bagi sesiapa yang berimaginasi tinggi macam aku, tak sterotaip, open minded, agak gila dan berminat nak tahu benda baru, korang boleh follow cerita aku di Wattpad. Nama aku still sama, Shield Sahran. Aku tak ubah untuk memudahkan readers cari aku.

Plus, mana-mana urban legend aku dalam blog ni juga akan dipublish di Wattpad. So, see you there, MaGians!

@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment