Wednesday 2 January 2019

Selamat Datang, Januari 2019!

Oh, finally. Tahun 2018 dah berangkat pergi. Rasa macam sekejap je, padahal nak habiskan 365 hari tu memang struggle. Serius, aku mengaku aku struggle sepanjang tempoh 2018. Struggle di tempat kerja, struggle nak berdepan dengan anxiety, struggle nak seimbangkan waktu kerja dan waktu menulis, struggle nak selesaikan masalah kewangan, struggle itu ini dan banyak lagilah. Paling teruk aku rasa, aku struggle nak jadi more understanding kononnya padahal orang lain tak peduli pun apa yang aku fikir. Makanya biarlah tahun 2018 jadi lesson learn. At least, aku berjaya lepasi tahun 2018.

Walaupun tahun 2018 tahun yang boleh dikatakan agak dark bagi aku, ada beberapa perkara yang aku appreciate. Yes, tak semua benda buruk je yang berlaku sepanjang tahun 2018. Ada juga benda yang menarik sebenarnya. Tapi manusia ni cenderung nak ingat benda buruk. 

Okay, mari kita mulakan :)

Tahun 2018 ialah tahun pertama aku join running event di Kuching. Aku tak pernah join sebelum ni. So, pada 7 Januari 2018 aku sertai Loving Society Charity Run di Kuching Waterfront untuk 5 KM. Ini swafoto aku yang pertama di tahun 2018. Selepas event ni, aku sertai beberapa running event yang lain. At the end of 2018, aku dah join 8 running event di sekitar Kuching.

Sambutan ulangtahun ke-30. Fasa pertama di usia angka 3. Aku celebrate di tepi pantai bersama member. Actually sebenarnya aku sambut usia 30 aku di tempat berkursus, pagi birthday aku buat jumping jack 10 kali dan poco-poco dengan geng berkursus...sebab peserta kursus kena bersenam sebelum buat LDK...haha! Tak kisah la lambat celebrate, sebab yang penting semua happy.

2018 ialah tahun kelahiran dua buah buku aku, iaitu Acang Merpati dan Niqab. Menjadikan jumlah buku yang aku berjaya hasilkan ialah 3 buah buku. Aku pernah target untuk hasilkan 3 buah buku sebelum usia aku masuk 31. Well, KPI tercapai.

Manuskrip Darah Perawan akhirnya aku jilidkan pada tahun 2018 dan dijadikan koleksi peribadi. Sebenarnya manuskrip DP ni dah lama aku buat. Aku buat storyline masa aku sekolah menengah. Kemudian aku taip sikit-sikit masa aku jadi penganggur berjaya (sekitar 2012-2013). Aku pernah try hantar manuskrip ni untuk contest tapi tak berjaya. Aku dengar manuskrip ni tak sesuai diterbitkan sebab tak ada nilai lokaliti. Lantaklah lokaliti ke tidak, ini imaginasi aku. Penat aku tulis, so aku jilidkan untuk koleksi peribadi. Mana tahu lepas aku meninggal nanti, manuskrip ni jadi berharga.


Bersempena dengan kelahiran buku Acang Merpati terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, aku dijemput untuk pelancaran buku Karya Penulis Sarawak yang bertempat di DeTAR UNIMAS. Ini kali pertama aku dijemput sebagai penulis. Haha, serius aku awkward. Sebab aku ni jenis cepat bosan dan tak sabar nak larikan diri dari majlis. Tapi aku sangat berterima kasih pada DBP sebab percaya dengan hasil kerja aku. Lepas ni aku akan gigih menulis!

Mini reunion, mungkin ni title sesuai. Dah lama tak jumpa member satu sekolah, aku pun join member aku makan-makan di White Barouk. Serius aku rasa macam baru semalam kami semua habis Tingkatan 5. Tapi sebenarnya dah 13 tahun berlalu. Zaman Form 5 kitorang tahun 2005. Tapi bila tengok balik gambar ni, sesungguhnya aku rasa kitorang awet muda. Silalah jeles.

Penghujung 2018, aku join Wattpad untuk mengembangkan sayap dan ekor dalam bidang penulisan. Aku dah lama nak join, tapi aku bagi peluang manuskrip aku berjuang di meja editor. Dan bila aku rasa manuskrip aku dah penat, why not aku serlahkan manuskrip aku di ruangan yang lain? Aku harap aku rajin update Wattpad tahun ni...hahaha!

Best Nine di Instagram. Mostly hasil artwork. Tahun ni tahun yang struggle jadi aku spend masa melukis agak banyak sebagai terapi. Seronok sebenarnya melukis ni, lagi-lagi melukis benda yang tak normal. Okay, jangan judge aku. Aku tak peduli pun.

Akhirnya sekali pada tahun 2019, buku Niqab aku kembali ke dalam carta, terus naik ke tempat pertama. Aku rasa berita ni beri aura positif untuk aku. Aku harap tahun 2019 dipenuhi dengan perkara positif. Aku tahu aku tak boleh elak benda negatif tapi aku harap biar benda positif lebih banyak dari benda negatif. Last but not least, aku harap tahun ni dipenuhi dengan keberkatan dan ketenangan. Penat dowh struggle~

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment