Tuesday 29 January 2019

Kuching's Street Art Mural

Hai Januari! Tak lama lagi bulan 2 menyusul. Tahun 2019 berlalu just like that. Umur aku bertambah. Dalam masa yang sama, tempat aku membesar pun berubah in a very pleasant way. Bila sebut pasal street art ni, aku rasa tempat yang paling terkenal ialah di Penang Street Art terutama sekali mural dua orang kanak-kanak naik basikal. Aku teringin nak jenguk tempat tu masa aku pergi ke Pulau Pinang pada tahun 2014. Tapi hajat tak sampai.

Kemudian, perlahan-lahan aku nampak Kuching mula ambil inisiatif untuk mengangkat budaya, seni, kraftangan dan masyarakat melalui mural. Mula-mula, aku nampak street art yang berbentuk kecil. Tak besar, tapi menarik perhatian. Lama-lama, semakin banyak street art di sekitar Kuching yang bertumpu di kawasan Jalan India dan Jalan Carpenter. Mural di kawasan lain pun dah bertambah.

Jadi pada awal tahun ni aku ambil beberapa keping gambar street art di Kuching. Tak banyak sebab aku tak ada kesempatan nak merayau di kawasan mural hotspot. Aku kongsikan street art yang terkenal di Kuching. So tak perlu pergi jauh-jauh untuk bergambar dengan street art, Kuching pun dah ada street art yang cantik. 

Antara street art yang menarik di Kuching>>
















Street art mural yang lain (bukan dari phone aku):
Image result for orangutan street art kuching themaidensgiedd
credits: malaysia art travel blog
credits: igomakan
credits: igomakan

credits: igomakan
Related image
credits: tripadvisor
Image result for street art kuching themaidensgiedd
credits: robin wong
Image result for mural jalan carpenter
credits: tripadvisor
credits: letsgoholiday
credits: cwfoodtravel
credits: cwfoodtravel
credits: cwfoodtravel



@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment