Thursday 1 November 2018

Resepi Okonomiyaki Goreng!

Yeah, hello November! Tak sangka bulan 11 dah tiba. Tinggal sebulan lagi untuk tahun 2018. To be honest, aku struggle awal tahun ni sampailah ke pertengahan tahun. Problems di mana-mana. Hal kerja, hal menulis, gastrik, ekzema, demam tak habis-habis, stres, anxiety disorder...you named it. So, bila stres, sama ada aku jadi tak berselera atau aku kebulur. Either way. 

Memandangkan bulan baru dah tiba, rasanya lebih baik aku buat entri yang menyenangkan hati. Semestinya, pasal makanan. Siapa tak suka makan? Aku sebenarnya tertarik dengan resepi pancake Jepun which is Okonomiyaki. Tapi aku tak pandai buat dan aku tak jumpa kedai Okonomiyaki halal kat tempat aku ni. Frustrated okey? Makanya aku pun cipta la resepi Okonomiyaki mudah. Tak perlukan hotplate, yang penting ialah frying pan or kuali. First time aku buat, agak tak menjadi. Hodoh, tak bulat macam pancake. Bahan pun tak berapa nak best. Second time, Okonomiyaki aku tak seburuk yang pertama. Then, kali ketiga aku buat, barulah Okonomiyaki aku menjadi.

Bahan-bahan Okonomiyaki ni aku adjust ikut kemampuan poket aku dan juga keadaan dapur aku yang serba kekurangan. Lagipun, maksud Okonomiyaki ni ialah:

Okonomi: ikut suka korang/apa yang korang suka  yaki: masak/goreng

So, korang buatlah ikut suka korang! Jadi, aku kongsikan bahan-bahan dan cara membuatnya.

Bahan-bahan:
  • Telur ayam 2 biji
  • Carrot parut
  • Bawang merah besar yang dipotong dadu
  • Minced meat yang dah siap ditumis dan diperisakan/boleh guna daging burger
  • Cheese sekeping
  • Pepperoni
  • Kentang rebus yang dilenyekkan
  • Pes cili homemade
  • Tepung gandum 2-3 sudu besar
  • Garam secukup rasa (boleh tambah Maggi cukup rasa, ikut suka korang)
Cara membuat:
  • Pecahkan telur ayam dalam mangkuk, letak beberapa cubit garam (rasa sendiri), dan masukkan kesemua bahan yang ada
  • Gaulkan sampai serata.
  • Masukkan tepung untuk pekatkan batter. Lepas tu rasa balik cukup masin ke tidak, nak lebih pedas ke tidak. Terpulang.
  • Lepas tu, panaskan minyak dalam frying pan/kuali (ikut keselesaan korang). Bila minyak dah mendidih, masukkan batter perlahan-lahan sampai batter berbentuk bulat. Kalau tak, bentuk batter jadi tak cantik. 
  • Gorengkan sampai warna bertukar. Lepas tu terbalikkan okonomiyaki. Goreng guna api kecil sampai keemasan.
  • Bila dah siap digoreng, boleh taburkan kobis cincang/salad, sos, mustard atau mayonis sebagai topping. Memandangkan aku cuma ada sos masa tu, so aku letak sos je lah.
Nak tengok hasilnya? Ini dia~

Fresh dari kuali

Letak topping yang available kat dapur

Close up okonomiyaki yang dipotong

@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment