Friday 30 November 2018

Adopt Niqab!

The last day of November! Hai, MaGians! Hari ni aku nak mengumumkan kelahiran buku ketiga aku, Niqab yang diterbitkan oleh Buku Fixi. Sebenarnya Niqab diumumkan oleh Fixi pada 13 Oktober 2018 bersama 2 lagi buku yang lain iaitu Pesona dan Pijama. Dan dari tarikh diumumkan sampailah ke hari ni  (30/11), tempahan dibuka untuk sesiapa yang nak beli secara online. Niqab ni juga dah available di Kedai Fixi yang terletak di Sunway Putra dan di kedai buku yang lain di semenanjung Malaysia. Selepas ni, Niqab akan available di kedai buku di seluruh Malaysia.

Related image
Okay, sebelum aku nak cerita pasal Niqab, sebenarnya aku nampak satu post di IG tahun lepas dari rakan penulis, Asmar Shah. Pasal sayembara dari Fixi. Aku terus berminat dan kawan aku pun bagitahu, try la. Mana tahu ada rezeki. So aku pun try masuk. Sebab aku sebenarnya pernah berangan nak jadi sebahagian dari Fixi lepas baca buku seram thriller Tunku Halim terbitan Fixi. 

Image result for Niqab shield sahran
Kemudian, keputusan sayembara diumumkan dan karya aku tak tersenarai dalam 6 yang terbaik. Tapi tak sangka aku dapat saguhati. Serius, tak menang pun tak apa! Sebab asalkan aku dapat terbitkan buku dengan pihak Fixi. Bila aku nampak nama aku diumumkan sebagai penerima saguhati, itu pun dah buat aku rasa bangga. Pat on my back! Tak sia-sia aku tak cukup tidur sebelah malam. Bukan senang nak balance workload kat tempat kerja dan menulis lagi sebelah malam, plus blogging dan buat artwork. 

Dan sekarang, barulah aku nak cerita pasal Niqab!

Judul: Niqab
Penulis: Shield Sahran
Harga: RM19.90
Terbitan: Buku Fixi
Tahun: 2018
Genre: Thriller

Image result for Niqab shield sahranNiqab, bukan sekadar penutup aurat seorang wanita Muslim. Sekarang ia merupakan judul novel thriller yang mendedahkan nilai seorang manusia di pasaran gelap. Aku cuba mengangkat isu pemerdagangan manusia yang panas sejak kebelakangan ini. Tapi tak ramai yang mengupas secara mendalam. Jadi aku ambil inisiatif, berdasarkan kes-kes yang pernah terjadi, ditambah dengan kejadian yang berjaya diselesaikan, termasuk imaginasi dan sudut perspektif aku sebagai manusia. Aku letakkan diri aku sebagai human seller, kalau aku jadi tukang jual manusia, macam mana aku nak dapatkan stok? Macam mana aku nak deal dengan seller lain? Apa strategi yang aku patut sediakan untuk menjalankan kerja-kerja haram ni? Dan akhir sekali, apa akibatnya jika perkara ni diketahui ramai?

Apa yang menariknya pasal buku ni? Peranan ejen yang memegang posisi sebagai 'Nadia'. Peranan Nadia ni simbolik kepada manusia berani dan lemah dalam kehidupan yang dipilih oleh diri sendiri. Dalam masa yang sama, setiap permulaan sesuatu kejahatan sebenarnya bukan berpunca dari niat yang jahat. Kadang-kadang, situasi tak menyebelahi.

To be honest, buku ni juga ada maksud tersirat tentang isu keruntuhan rumahtangga, isu kerosakan sosial, kepincangan masyarakat, kekurangan nilai moral dan juga kelemahan manusia secara individu yang menyumbang kepada perkara-perkara buruk seperti human trafficking. Jadi aku harap dengan lahirnya buku Niqab ni, aku nak pembaca dapat pengajaran yang bermanfaat. As we know, the world is beautiful yet is getting dangerous.

Kepada semua avid readers yang belum adopt Niqab, aku harap korang sudi adopt 'anak ketiga' aku dan meraikan knowledge yang dibawa oleh Niqab. Sebagai seorang penulis, aku rasa sangat berbesar kepada mereka yang dah adopt Niqab sebagai sebahagian dari koleksi mereka. I'm sending my love, my appreciation, my gratitude and my undeniable happiness to all readers who loved Niqab!

Untuk beli online, klik Niqab


@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment