Tuesday 6 November 2018

Miss Hammurabi: Realiti dalam KDrama

Image result for miss hammurabi
source: mydramalist.com
Hello November! Fuh, aku berjaya menjenguk ke sini. Walaupun tak lama, tapi atleast ada jugak benda untuk diupdate dan memenuhi personal KPI. So, hari ni aku nak kongsikan satu KDrama yang aku baru habis tengok semalam. KDrama tu bertajuk Miss Hammurabi lakonan Go Ara, L Infinite (Kim Myungsoo) dan Sung Do-Il.

Okay, aku skip pasal casting untuk drama ni. Malas nak taip nama panjang-panjang. Sebenarnya aku tengok drama ni sebab nak tukar angin. Sebelum ni aku tengok KDrama yang mostly...tipikal? Korang faham maksud aku. Tapi untuk drama Miss Hammurabi, aku rasa aku sangat berpuas hati. Sebab karakter 'hidup' dalam realiti masa sekarang walaupun karakter tu cuma wujud dalam drama (come on, Judge Im gila hensem kot...susah nak tengok judge sehensem tu~)

Now, aku nak kongsikan sikit apa yang menarik pasal drama ni. Aku seboleh-bolehnya cuba tak nak jadi spoiler bagi sesiapa yang belum tengok walaupun drama ni dah keluar beberapa bulan lepas. Mungkin ada yang berminat nak tengok Miss Hammurabbi lepas ni. Who knows? Sekali-sekala bagus jugak kita tahu pasal law melalui drama.

Daya Tarikan?

  • Aku tengok drama ni sebab drama ni memaparkan isu semasa dan masalah sosial di Korea. As we know, kita tengok industri hiburan Korea yang meriah. Mindset budak-budak sekarang, Korea is full of fun and excitement. Bila aku tengok drama ni, sebenarnya masyarakat Korea pun berdepan dengan masalah sosial yang sama, masalah manner, masalah behaviour. Kita selalu tengok betapa selebriti Korea sangat menjaga adab bila di depan kamera, tapi hakikatnya Korea ni sama seperti negara lain. Isu-isu domestik berderet dalam mahkamah.
  • Aku rasa tarikan dalam drama ni ialah peranan watak-watak kecil yang memaparkan realiti kehidupan orang yang tak berkemampuan. Wanita yang menjadi mangsa dera suami, si ibu kematian anak atas sebab medical malpractice, si bapa kaki mabuk, mak yang terpaksa jadi ketua keluarga sebab suami tak berguna. Banyak lagilah. 
  • Aku suka level of romanticism dikurangkan. Malah, romanticism antara watak Judge Jung dan stenographer DoYeon juga tak melampau. Well, dalam kehidupan sebenar mana ada kisah cinta jiwang perfect macam tipikal KDrama yang lain? Tu fantasi je lebih, realitinya kurang.
  • Aku tertarik dengan transition karakter Judge Im Bareun (L) dan Judge Park Cha Oh Reum (Go Ara). Im bermula sebagai hakim pesimis yang mengutamakan hal penting je. Tapi kemudian, Im berubah bila dia sedar tak semua benda tak penting tu bermakna remeh. Macam tu juga dengan karakter Park. Park bermula sebagai hakim yang terlalu keras hati dengan perjuangannya melawan ketidakadilan. Sampailah dia sedar bila Presiding Judge Han kata- "Orang yang paling berkuasa di mahkamah ialah kita, hakim. Kitalah yang paling berbahaya."
  • Aku rasa aku tertarik dengan kehadiran karakter stenographer DoYeon yang cantik, moden dan mewah. Tapi tak ada sorang pun tahu dia pernah struggle- duduk di luar bandar, hidup susah, bekerja di bar sebagai bartender untuk tampung kos belajar dan berusaha nak lulus exam sebab nak dapat kerja tetap. Apa yang paling aku suka, watak ni percaya dia boleh achieve lebih walaupun orang buat andaian buruk dengan kemewahan yang dia ada.

Image result for miss hammurabi
source: kdramapa.com
So far, drama ni memang ada flow yang tersendiri. Walaupun aku masih nampak a bit of shyness dalam pembawaan watak Judge Im dan ada masanya aku rasa L ni try hard to be open tapi entah kenapa macam separuh kaki je keluar. Korang faham tak maksud aku? But still aku rasa okaylah...masih boleh dimaafkan sebab watak Judge Im ni ada masalah self esteem juga sebenarnya sebab dia bukan orang kaya, bapak kaki botol dan keluarga banyak hutang so dia membesar dalam perasaan awkward. 

Image result for miss hammurabi
source: hellokpop
Watak Judge Park tu bagus, sebab pada awal cerita aku boleh dikategorikan dia sebagai spesis degil yang rasa dia je betul dan sibuk dengan perjuangan dia malah ada masanya dia insentitive dengan persekitaran kerja. Dia jadikan pengalaman lampau untuk nilai semua perkara, which is not good. Geram jugak dengan perangai dia. Tapi bila dia kena attack disebabkan 1st verdict untuk 1st trial kes quasi-rape professor versus student, barulah dia collapse. Barulah nampak perkembangan watak yang sihat dalam karakter Judge Park. Dan aku suka bila dia bangkitkan isu pakaian wanita. Pakai seksi salah, pakai tutup habis pun kena kutuk.  Cuma aku tak berapa sangat dengan ending drama. Macam ada sesuatu yang missing. Entahlah. Tapi at least, watak dalam drama ni pakai cermin mata berkanta, bukannya pakai spec frame je macam doktor dalam drama Still 17. Sebab aku rasa what the heck ko pakai spec tapi tak ada kanta? For what? Dah la bawak watak doktor, masuk dewan bedah tapi pakai spec tak berkanta. 

Image result for miss hammurabi presiding judge sung
source: marymekpop
Presiding Judge Han ialah contoh watak golongan senior yang grumpy dan bising, tapi hatinya baik. Aku suka cara dia guide judge yang lebih muda. Contoh watak senior yang menyakitkan hati sampai ke akhirnya ialah Presiding Judge Sung. Dahlah kuat menyumpah, gila pangkat, kaki bodek, amalkan sexism di tempat kerja (buli staf wanita), berlagak bila naik pangkat. Tapi sebenarnya golongan macam Presiding Judge Sung ni lah yang banyak dalam mana-mana organisasi. Dan golongan ni lah suka tikam belakang atas alasan survival. 

Orait, aku rasa aku suggest mereka yang satu spesis dengan Presiding Judge Sung supaya tengok drama ni. Manalah tahu dapat hidayah. Untuk rating, aku bagi 3.9/5. Ada certain part yang boleh dikatakan tak menarik minat aku. Tapi last part untuk episode terakhir tu memang aku suggest korang tengok. Takdir itu memang sesuatu yang aneh tetapi lucu...itu je yang aku nak cakap.

Okey, sekian saja ulasan untuk drama kali ni. Nanti kalau aku dah setelkan satu drama Jepun yang diadaptasi menjadi KDrama (dan rating yang diberi 9.2/10 oleh MyDramaList), aku akan share pendapat aku. Sebab rating drama Mother ni tinggi sangat, aku jadi curious gila vavi. Tak apa, nanti aku tengok.

@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment