Saturday 4 April 2015

Resepi: Ubi Kayu Parut Pedas

Salam Sabtu, entri ke-2 bulan April yang berbunga-bunga..(ya, gitew). Memandangkan aku tengah settle-kan beberapa hal, jadi aku kena update blog as fast as furious. Sedih arr aku belom ada kesempatan tengok Fast Furious 7. Kalau tak sempat tengok di cinema, aku tunggu blue-ray keluar je lah.


Okey, berbalik kepada tajuk di atas. Sesungguhnya aku tak tahu macam mana nak namakan resepi ni. Sesuka suki hati aku bagi nama resepi. Walaupun nama resepi ni mungkin tak meyakinkan atau over-selling, apa yang penting ialah rasa. Try kalau tak percaya, sedap oo...

Let's proceed.

Bahan-bahan:

  1. Bawang merah besar tiga ketul
  2. Bawang putih dua ulas (kalau bawang jenis kecil, guna empat)
  3. Tujuh cili kering
  4. Cili padi (untuk sesiapa yang nak pedas)
  5. Ikan bilis secukupnya
  6. Garam
  7. Gula
  8. Bahan utama; ubi kayu yang sudah diparut
Cara membuat:
  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili kering, cili padi, ikan bilis, garam dan gula sampai lumat. Sebaiknya guna lesung batu.
  2. Campur semua bahan yang ditumbuk lumat ke dalam bekas besar. Masukkan ubi kayu yang sudah diparut.
  3. Gaul ubi kayu dengan bahan yang ditumbuk lumat sampai sebati. Boleh tambah garam/ gula ikut kesesuaian.
  4. Kemudian, goreng sampai garing.

Senang? Ya, memang senang. Yang tak menyenangkan ialah nak parut ubi kayu, hahaha~
Apa-apapun, selamat mencuba :)

@themagi2015

No comments:

Post a Comment