Tuesday 3 October 2017

Sajak: Adakah Ia Sejenis Jamu Perasaan?

Selamat sore semua! Penat hari ni, tapi hilang semua rasa penat tu sebab tengok kebodoh-bodohan budak sekolah di petang hari. To be honest, budak sekolah memang patut pun berperangai macam tu. Sebab itu salah satu contoh innocent yang sesuai dengan umur diorang. 


Okay, sekarang kita keluar dari topik bodoh. Kita masuk topik sastera. Memang lari sangat dari mukadimah. Hari ni aku nak share passion aku dalam sajak. Aku sentiasa tulis sesuatu yang berbaur sajak dalam phone aku. Poemania (poem-mania), maybe? Aku tak tahu kalau istilah tu wujud. Tapi sepanjang penglibatan aku dalam bidang sajak (yang dipengaruhi oleh Abdul Ghafar Ibrahim@Pak Agi masa dia perform kat Stadium Shah Alam tahun 2008- sambutan hari kebangsaan kalau tak silap), aku mula tertarik menulis sajak/puisi dengan lebih mendalam. Kadang-kadang aku rasa, sajak ni macam jamu perasaan. Makin banyak ditulis, makin sihat pemikiran (haa...tu dia~)

Sekarang ni aku tengah mencuba nasib hantar koleksi sajak aku ke ITBM. Dalam proses penilaian. Tak tahu lepas ke tidak. Cuma yang peliknya, aku tak pernah perform baca sajak depan orang. Aku ada masalah stage-inferior. In case kalau aku dipaksa baca sajak depan orang, aku mungkin bungkus kepala aku guna paper bag. Mungkin stage-inferior aku hilang kot.

Apa-apapun, aku ucapkan terima kasih pada beberapa orang yang sudi baca karya aku untuk majlis-majlis mereka. Aku berbangga sebab dapat sumbangkan sesuatu dan dalam masa yang sama, mendengar karya aku dibaca guna mikrofon, so aku boleh hadam balik mana-mana kesilapan yang aku buat. Setakat ni ada 4 karya yang dibaca secara umum.


Deklamasi sajak oleh: Nur Ain Adawiyah Barawi
Sajak: Pahlawan (disampaikan di majlis SK Sambir 2016)
Karya: Shield Sahran

PAHLAWAN

Dia ialah pahlawan
Dia berjuang di hadapanmu tanpa kau sedar
Walaupun tanpa pedang atau senjata
Dia tidak gentar menentang
Dia tidak takut untuk mempertahankan
Sekalipun maruahnya dicabar dan dipermainkan.

Dialah pahlawan, jika kau tidak tahu
Pahlawan yang sabar melayan kelakuanmu
Pahlawan yang gigih membentuk peribadimu
Pahlawan yang menangis untukmu
Pahlawan yang percaya pada kebolehanmu
Dia melakukan semuanya tanpa rasa jemu.

Dan suatu hari nanti, jika kau sudah berjaya
Pandanglah sebentar, di sana ada pahlawan yang gembira
Meraikan kejayaannya di dalam kejayaanmu
Dialah pahlawan, dialah pendidik
Dialah insan yang hadirnya ditunggu, hilangnya dirindu
Dan ilmunya diburu.

Selamat Hari Guru
(07052016- Sabtu)


Deklamasi sajak oleh: Puan Simai Ahmad
Sajak: Bicara Untuk Anak (disampaikan di majlis SK Sambir 2016)
Karya: Shield Sahran

Surat Untuk Anak

Salam sejahtera untukmu, wahai anakku
Jika bait surat ini bermula, itu bermakna kau sedang mendengar
Aku mengarang ketika berjuang, di medan peperangan yang tidak kelihatan
Saban hari aku menguatkan langkah, melayan rasa batin yang kelesuan
Sehingga terbit rasa mahu berpaling dari perjuanganku
Tapi aku enggan, aku tetap juga bangkit pagi ini demimu, anakku
Mungkin anakku, kau tertanya kenapa aku harus berbuat begitu?
Kenapa kau harus berdepan dengan arahanku?
Kenapa kau harus menerima hukuman dariku?
Dan kenapa ada penentangan di antara kita?
Jika kau tuntut jawapan dariku, aku ingin menyatakan bahawa
Aku punya harapan besar terhadapmu, biarlah aku menjadi musuh di matamu
Jika aku membiarkan dirimu, maka punahlah impianmu dan hancurlah usahaku
Kau adalah pertaruhanku, aku akan melakukan apa saja demi masa depanmu
Melihat kau berjaya, itu sudah cukup besar ertinya bagiku
Kerana akhirnya aku tahu, perjuanganku untukmu bukan perkara sia-sia

Habis saja bait terakhir surat ini, aku harap kau tahu
Aku cuma guru biasa yang tak punya apa-apa
Namun aku menyimpan impian yang luar biasa untukmu
Aku mendoakan agar kau berjaya dari detik ini dan untuk selamanya.

Sekian.
(07052016/Sabtu)

Deklamasi sajak oleh: En. Hamali Lazem
Sajak: Bicara Tak Terungkap (disampaikan di majlis SK Haji Kelali Semera 2017)
Karya: Shield Sahran

BICARA YANG TAK TERUNGKAP

Aku telah mengabadikan hidupku padamu
Demi kecintaan yang tidak berbelah bahagi
Aku terlupa sejauh mana aku telah melangkah
Tapi aku tak lupa padamu yang sedang berharap
Maka harapan itu telah kupertaruhkan
Seperti petani yang berjuang di ladang tandus
Menyemai benih yang polos
Menentang cabaran yang mendatang
Seperti pejuang yang menghunus pedang
Dan seterusnya aku berdiri di suatu sudut
Memerhatikanmu dan seluruhnya
Seperti seorang laskar yang mencari musuh yang berlindung.

Kau tidak tahu apa yang aku rasakan
Dan aku pula sedang memikirkan apa yang kau rasa
Sekalipun aku tidak pernah menyatakan aku kasih
Dan maruahku pula sering diduga
Telah kucuba untuk menyentuh hatimu
Menjadi penyemai benih yang gigih
Menjadi pejuang yang bengis
Dan hari ini, mentari terbit bersama doaku
Terasa seperti semalam aku bermula
Menjadi seorang guru yang tidak kenal putus asa

(07052016/Sabtu)

Deklamasi sajak oleh: En. Barawi Leman
Sajak: Hidup Merdeka (disampaikan di majlis SK Sambir 2017)
Karya: Shield Sahran

Hidup Merdeka

Aku memandang kalian
Dan kalian memandang dunia
Di sini kita menikmati kebebasan
Bebas merasai merdeka
Merdeka menyelami kebahagiaan
Dan kebahagiaan meresapi jiwa

Di sebalik keriuhan dan kerancakan ini
Pada jalan rata yang kita lalui
Pada udara yang kita nikmati
Juga pada ilmu yang kita perolehi
Kau tahu kita aman di sini
Dan aku tahu kita selamat dilindungi

Kini, kita mampu bersuara
Semarak jiwa yang lalu telah membebaskan kita
Kini, kita hidup merdeka
Gelodak semangat yang silam telah membangunkan kita
Saat ini, kita bangkit bersama
Mewarisi kedamaian yang diperjuangkan- untuk kita

(13092017-Rabu)


@themagi2017

No comments:

Post a Comment