Thursday 19 October 2017

Stew Daging Ekspres!

Good morning, Thursday! Aku tambah satu lagi entri hari ni sebab bulan 11 nanti aku sibuk. Btw, cepat je masa berlalu. Aku harap masalah pun cepat-cepat la setel. Hari ni aku nak share resepi. Aku pernah buat sebelum ni, tapi aku tak sempat amek gambar sebab aku lapar. So aku buat sekali lagi. Lagipun, menikmati makanan boleh menghilangkan stres. Tapi kalau berat badan naik, jangan salahkan makanan. Salahkan spesis yang membuatkan anda stres.

Okey, tajuk resepi hari ni stew daging ekspres. Why 'ekspres'? Kalau diikutkan, guna daging fresh, daging tu direbus sampai lembut and diracik halus. Tapi aku tak ada masa nak buat semua tu. Masa aku digunakan untuk selesaikan perkara lain. So aku guna daging dalam tin- Sunstar Beef Blackpepper. Banyak dijual kat supermarket or Giant. Masa aku buat resepi ni pertama kali, aku guna capsicum, button mushroom, tomato dan carrot. Untuk kali ni, aku tukar sikit.

Bahan-bahan:

Lada benggala merah/kuning/hijau (capsicum) dipotong dadu
Baby kailan dihiris kasar
Baby carrot dihiris kasar
Cendawan shitake dihiris kasar
Kentang 1 biji/ 2 biji dipotong dadu
Bawang putih dan bawang merah dihiris halus
Garam, gula, penambah rasa Maggi dan sedikit serbuk kari
Sos cili dan sos tomato
Sunstar Beef Blackpepper

Macam mana nak buat?
  1. Mula-mula, goreng kilas cendawan shitake. Lepas tu, alihkan ke tepi dan tuskan minyak dengan kertas minyak.
  2. Kemudian, tumis bawang putih bawang merah sampai naik bau. Masukkan cendawan shitake yang dah digoreng kilas.
  3. Lepas tu, masukkan baby carrot dan kentang. Tumiskan kesemua bahan.
  4. Masukkan sedikit air. Tambah Sunstar Beef Blackpepper yang dah diracik dan tumiskan.
  5. Masukkan lada benggala yang dah dipotong.
  6. Letakkan sos cili dan sos tomato secukupnya
  7. Tambahkan air. Masukkan garam, gula, penambah rasa Maggi dan sedikit serbuk kari secukup rasa.
  8. Akhir sekali, masukkan baby kailan dan renehkan stew sampai naik bau.

Yang ni hasil eksperimen aku malam semalam. Selamat mencuba :)


Bahan-bahan memasak

Tengah menggelegak

Dah siap~

p/s: untuk sesiapa yang rajin, gunalah daging yang direbus
untuk kekalkan rasa sebenar daging.



@themagi2017

No comments:

Post a Comment