Monday 8 July 2013

Ramadhan: Peristiwa, Teladan dan Kebaikan

2013, bulan Ramadhan menjelang lagi. Untuk sape yang boleh puasa, jangan la bukak periuk pukul 10. Berpuasalah korang sepertimana yang dituntut oleh Islam. Lagipun, bulan Ramadhan cuma muncul sekali je setahun, tak mati pun korang kalu tak makan beberapa jam. So, Ramadhan, the wonderful month in Islam, apakah peristiwa yang patut korang tahu?

Peristiwa dan Teladan dalam bulan Ramadhan

  • Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadhan. Jadi, mengajilah anda dengan bersungguh-sungguh. Semoga dapat pahala berlipat kali ganda.
  • Para sarjana Islam mentafsirkan bahawa kitab-kitab dan suhuf terdahulu yang lain seperti Taurat, Zabur dan Injil juga diturunkan dalam bulan Ramadhan. Maka, bulan Ramadhan ini boleh diibaratkan sebagai bulan pengetahuan. Jadi, marilah kita menuju kejayaan.
  • Peristiwa Perang Badar berlaku pada bulan Ramadhan di mana 313 orang tentera Islam bertempur dengan 1000 orang tentera Musyrikin. Walaupun dengan jumlah yang sedikit, tentera Islam memenangi pertempuran ini walaupun sedang berpuasa. Jadi, teladannya di sini ialah puasa tak melemahkan anda. Apa yang penting ialah hati, minda dan juga makan sahur.
  • Pada bulan Ramadhan, Islam membuka Kota Mekah setelah orang Musyrikin melanggar Perjanjian Hudaibiah (perjanjian ini adalah genjatan senjata antara pihak Rasulullah SAW dengan pihak Quraisy). Kesan dari perkara tersebut, Islam akhirnya berjaya memasuki Kota Mekah tanpa sebarang pertumpahan darah. Ini bermakna, tiada apa yang mustahil jika kita benar-benar ikhlas dan berusaha.
  • Peristiwa Rasulullah SAW ke Tabuk juga berlaku dalam bulan Ramadhan di mana Nabi SAW dan sekutunya pergi ke Rom atas tujuan mengutip zakat. Walaupun disekat adalah pemerintah Rom pada masa itu dan keadaan cuaca yang panas serta tidak selesa, mereka berjaya juga mengutip zakat dan cukai terhadap Rom. Oleh itu, bulan puasa adalah satu cabaran. Jika kita dapat menghadapinya maka kita adalah golongan yang berjaya.
  • Islam tersebar ke Yaman dalam bulan Ramadhan. Ia berlaku secara aman kerana bulan Ramadhan adalah bulan keberkatan. 
  • Bulan Ramadhan menyaksikan Khalid al-Walid meruntuhkan berhala Al-Uzza. Ia berlaku selepas Islam berjaya memasuki Kota Mekah dan Nabi SAW melakukan penyucian terhadap Kaabah. Ia juga simbolik untuk kita supaya meruntuhkan perkara buruk dalam diri kita dan menjadi insan yang lebih baik.
  • Penyerahan bandar Taif, di mana Nabi SAW pernah diusir ketika berdakwah berlaku dalam bulan Ramadhan di mana Nabi SAW bersama tentera mengepung kawasan tersebut dalam tempoh yang lama. Akhirnya, penduduk bandar Taif tunduk dan patung berhala Al-Latta dimusnahkan. Pemusnahan berhala itu akhirnya membawa perubahan pemikiran yang biasanya jumud dan konservatif.
  • Kota Andalus ditakluki oleh tentera Islam pada bulan Ramadhan, di mana penaklukan tersebut telah menyelamatkan penduduk Andalus yang telah dizalimi dan membuka lembaran baru terhadap Andalus sebagai pusat cendekiawan Islam berkembang dan menjadi pusat perhatian dunia Barat. 
  • Bulan Ramadhan juga telah menyaksikan kekalahan pihak Mongol di tangan tentera Islam di mana tentera Mongol tidak pernah kalah dalam mana-mana pertempuran sebelumnya. Peristiwa ini boleh diibaratkan pertempuran antara kebaikan dan keburukan.
Kebaikan Bulan Ramadhan

Terdapat begitu banyak kebaikan dalam bulan Ramadhan (sudah semestinya dari segi rohani) dan bulan ini kita digalakkan supaya menginsafi diri (dalam erti kata lain, kita kembali kepada fitrah asal kita sebagai manusia yang kecil dan serba kekurangan). Selain dari segi rohaniah, bulan Ramadhan adalah bulan yang sesuai dari segi pengurusan kewangan, kesihatan fizikal dan juga pengisian masa.

Dari segi pengurusan kewangan

Sepertimana yang kita ketahui (atau sedari), ramai yang komplen poket rabak masa bulan puasa. Bagaimana keadaan ini boleh berlaku? Sebenarnya, pada bulan puasa, nafsu dan keinginan untuk makan meningkat dua kali ganda dan menyebabkan kita terdorong untuk bersifat boros. Jadi, kembali ke sudut kerohanian. Di situ, minda kita memainkan peranan untuk SABAR! Otak adalah satu ciptaan khas yang memberi ransangan untuk makan dan dalam masa yang sama memberi paksaan untuk menolak mengikut kemahuan kita. Oleh itu, campak kemahuan itu ke dalam longkang dan pilihlah keperluan.

Dari segi kesihatan fizikal

Biasanya pada bulan puasa, perut kita akan mengecut sedikit dan enjin pemproses makanan juga berehat sebanyak 50 peratus. Ini bermakna peluang untuk kelihatan cantik di pagi Raya meninngkat naik dan peluang untuk sihat juga bertambah 50 peratus. Ramadhan adalah bulan yang sesuai untuk kita mengawal pola pemakanan dan mengelak kita makan apa saja yang kita suka. Dorongan bulan puasa bukan saja untuk menginsafkan kita pada manusia lain yang tidak bernasib baik (kembali kepada sudut kerohanian) dan kemestian dalam beribadat, ia juga merupakan satu paksaan dalam penjagaan kesihatan bagi mengatasi manusia akhir zaman yang mengalami masalah karnivor dan obesiti yang tinggi. Oleh itu, bukankah bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat ideal untuk merehatkan perut dari bekerja lebih masa?

Dari segi pengisian masa

Bulan Ramadhan adalah bulan yang baik kerana banyak masa lapang. Biasanya bagi golongan yang bekerja, mereka akan makan sarapan pada pukul 8 pagi, makan ringan pada pukul 10 pagi, keluar makan tengahari pada pukul 12 tengahari dan makan petang pada pukul 3 atau 4 petang. Terlalu banyak masa dihabiskan untuk makan (dan akhirnya kerja tak siap). Bagi menggantikan masa makan, adalah lebih baik kita habiskan masa menyelesaikan kerja, atau meneliti hasil kerja kita. Bagi golongan yang bekerja di rumah, waktu makan boleh digantikan dengan aktiviti riadah bersama keluarga, membaca buku, menambah ilmu pengetahuan ataupun berjalan-jalan (kembali ke sudut kesihatan). Bukan itu saja, masa makan itu juga boleh digantikan dengan aktiviti kerohanian seperti mengaji, ke masjid dan menghadiri majlis ilmu. Bukan perut saja yang mesti diberi makan, otak kita juga perlukan sesuatu untuk 'dimakan'- food for thought ^^



"Pahala is twice during Ramadhan, so is desire."


#tmg2013

2 comments:

  1. Moga dapatlah kekang nafsu dalam bulan ramadan ni, walaupun iman seciput saja. Selama berpuasa Shield! :) Perkongsian yang menarik dan berinformasi. Boleh add dalam diari.

    ReplyDelete
  2. terima kasih, sama2 kita beroleh keberkatan dalam bulan Ramadhan kali ini =)

    ReplyDelete