Friday 1 May 2015

Artwork Yokai!

Selamat Hari Pekerja, Happy Labour's Day to all workers di Malaysia. Since aku bekerja dengan diri sendiri (akulah bos akulah pekerja), hari ini terasa begitu nikmat sekali...~

For the 1st entry in 1st of May, aku mulakan dengan hasil kerja seni yang aku buat bulan lepas. Aku tengah siapkan kerja-kerja penulisan sekarang jadi aku abaikan sekejap rutin-rutin melukis. FYI, tahap kesukaan , aku terhadap benda seram agak aneh sedikit. Raksasa, hantu, makhluk halus atau dalam bahasa Jepun, 'Yokai' antara benda favourite aku dan aku lukis beberapa jenis 'Yokai' yang aku suka. 

Well, tak guna intro panjang-panjang. Aku terus proceed.
Yokai Society (Imej Penuh, saiz double A4)
Kabuki (hantu memakai
topeng teater Kabuki) +
Burabura (hantu tanglung) +
Hitodama
(semangat bola api)
Futakuchi Onna
(Hantu perempuan
dua mulut)
Hannya
(Hantu perempuan memakai
topeng Noh- simbol iri hati)
Hone Onna
(Hantu tulang yang suka bercinta)
Iyaya
(Hantu perempuan bermuka
seperti lelaki tua)
Kageonna (Hantu bayang-bayang)+
Karakasa
(hantu payung) + Onibi
(hantu api)
Kuchisake onna (hantu perempuan
bermulut robek + Hitodama
(semangat bola api)
Nopperabou (hantu tak
bermuka) + Onibi
(hantu api)
Ohagurobettari (hantu perempuan yang
suka bermain di tokong) + Hitodama
(semangat bola api)
Okiku (hantu hamba)
Rokujo no Miyasandokoro
(hantu Lady Rokujo, watak
dalam teater Noh- Aoi no Ue)
Rokurokubi (hantu wanita
berleher panjang
Shiryou (semangat 
orang mati) + Onibi
(hantu api)
Kejourou (hantu pelacur
berambut panjang)



Harionago (hantu berambut 
cangkuk) + Onibi (hantu api)

Yuurei (hantu si mati) + Hitodama
(semangat bola api)

No comments:

Post a Comment