Wednesday 10 June 2015

#Kemaskini Sejarah Sarawak III

Salam Rabu, untuk entri ke-3 dan terakhir, semalam aku terima kiriman emel ketiga dari pengirim emel yang prihatin. Kiriman emel kali ini ringkas dan tak banyak maklumat seperti yang aku harapkan. Mungkin aku tanya banyak sangat dan mungkin dia pening dengan tahap curiousity aku.

Ini kiriman emel yang aku dapat semalam.
________________________

my dear

Dayang Mastiah was the local official wife of Charles Johnson Brooke. With her, Charles had other wives too. He built an Istana behind Fort Alice. Esca wasn't the only child of Charles had other children too. The ones Abang Aing took care of some of them were being adopted by the Pengirans. There are some of Charles descendants in the government service for example former Governot (not telling you his name).

This JH Walker went i met him at Carpenter Street in 2014 doesn't know much much about Pg anak Ftaima. He doesn't have her photo where she came from and nobody knows who her father is. The child this Brunei Princess had was just a story. There is no evidence she was by James Brooke. Just another made up story to sell books.

If you want to know more please go to brunei online bookstore to purchase books from Pusat Sejarah Brunei.

best regards.
________________________

Berdasarkan kiriman emel yang ke-3, sedikit maklumat berkenaan dengan Dayang Mastiah diceritakan. Semestinya aku excited bila baca perenggan pertama. Untuk perenggan yang kedua, pengirim emel memberi penekanan yang kali kedua berkenaan dengan seksualiti James Brooke. Dia dah tekankan perkara ini dalam emel sebelumnya, nampaknya pengirim emel ni memang sangat dan amat concern dengan hal ni sampaikan sejarah berkenaan dengan sejarah lama Sarawak yang lain tak dapat pencerahan. Maknanya, kajian mereka hanya menjurus ke arah zaman kolonial di Sarawak.


Apa-apapun, aku berterima kasih sebab dia sudi balas emel dan pertanyaan aku yang macam-macam. Harap-harap dia sudi berkongsi maklumat baharu di masa akan datang.


p/s: History is a secret~ Sebarang maklumat, pendapat dan cadangan boleh dihantar ke kotak komen atau emel admin 

@themagi2015

No comments:

Post a Comment