Wednesday 16 December 2015

Judul Lagu dan Nama Selebriti

Hello, Wednesday! Hari ini, 16 Disember. Syukur aku berjaya siapkan manuskrip for Karyaseni. Tak tahulah apa keputusannya nanti but I have to try. Sebelum mulakan manuskrip untuk pihak DBP, aku nak update entri sebelum datang penyakit malas. Tak banyak yang aku nak tulis hari ni. Aku cuma nak senaraikan judul lagu yang bersempena dengan nama selebriti. Kalau search kat Google, ada banyak nama lagu yang dikaitkan dengan selebriti. Tapi aku senaraikan lagu yang aku tahu je lah.

Okey, have a nice day with MaGi!


Marvin Gaye (1973).png
Marvin Gaye, single Charlie Puth dan Meghan Trainor yang dilancarkan pada Februari 2015. Marvin Gaye merupakan seorang komposer, penyanyi, pemuzik dan penulis lirik terkenal pada era 60-an sehingga awal 80-an. Gaye meninggal dunia pada tahun 1984 akibat ditembak oleh bapanya sendiri.


Buddy Holly cropped.JPG
Buddy Holly, single kedua kumpulan Weezer yang dilancarkan pada tahun 1994. Buddy Holly merupakan seorang produser, pemuzik, penyanyi dan penulis lirik pada era 50-an. Holly meninggal dunia pada tahun 1959 akibat nahas kapal terbang.


Image result for tim mcgraw
Tim McGraw, debut pertama Taylor Swift yang dilancarkan pada tahun 2004. Tim McGraw merupakan seorang penyanyi, pemuzik dan pelakon. Beliau dikenali sebagai penyanyi country, suami kepada penyanyi Faith Hill dan beliau antara selebriti yang mendapat Walk of Fame di Hollywood.


Barbra Streisand - 1966.jpg
Barbra Streisand, single Duck Sauce yang dihasilkan oleh DJ duo American-Canadian dan ia dilancarkan pada tahun 2010. Streisand merupakan seorang penyanyi, pelakon, penulis lirik dan penerbit filem. Beliau sangat terkenal dari era 50-an sehingga kini dan dilabelkan sebagai 'Queen of the Divas'.


Steve McQueen 1959.jpg
Steve McQueen, single Sheryl Crow dari album C'mon C'mon yang dilancarkan pada tahun 2002. McQueen merupakan seorang pelakon yang tersohor dari era 50-an sehingga 80-an. Beliau digelar sebagai 'King of Cool' dan  memiliki persona anti-hero sehingga menjadi pelakon mendapat bayaran tertinggi di dunia pada tahun 1974. Beliau meninggal dunia akibat kanser Mesothelioma yang berpunca dari pendedahan asbestos.


James Dean in Rebel Without a Cause.jpg
James Dean, single kumpulan rock Eagles dari album On the Border yang dilancarkan pada tahun 1974. Dean merupakan seorang pelakon, ikon dan selebriti  yang aktif pada era 50-an. Beliau meninggal dunia dalam kemalangan kereta (Porche 550 Spyder yang digelar sebagai Little Bastard) di California. Kematian Dean menjadi satu legenda apabila kereta beliau dikaitkan dengan perkara-perkara misteri dan menjadi fenomena dalam beberapa siri drama seperti Supernatural. 


Image result for michael jackson
Michael Jackson, single FatBoy Slim yang dilancarkan pada tahun 2002 dalam EP Illuminati. Jackson merupakan penyanyi, pemuzik, penari, produser rekod, pelakon dan penulis lirik yang menyandang status 'King of Pop'. Beliau memulakan karier dalam kumpulan Jackson 5 yang terdiri daripada adik-beradiknya sendiri pada lewat 50-an sehingga awal 70-an. Jackson menjadi penyanyi solo pada sekitar tahun 80an dan menjadi ikon muzik menerusi beberapa lagu yang terkenal seperti Thriller, Billy Jean, Dangerous dan banyak lagi. Jackson menghembuskan nafas terakhir pada tahu 2009 akibat serangan jantung (disebabkan oleh propofol dan benzodiazepine).


Taylor Swift, single Tyler Dean (anak penyanyi country legenda Ronnie Dean)  yang dilancarkan pada tahun 2009. Swift merupakan seorang penyanyi, penulis lirik, pelakon dan ahli philanthropist. Karier awal Swift bermula sebagai penyanyi country. Kini Swift dikenali sebagai penyanyi pop menerusi beberapa single seperti Shake it Off, Bad Blood, We're Never Ever Getting Back Together dan banyak lagi.


@themagi2015
ruj: wikipedia | rhapsody.com | billboard.com | songfact |zimbio

1 comment: