Thursday 10 December 2015

#Kemaskini Sejarah Sarawak IV

Hari ini 10 Disember 2015. Beberapa bulan yang lepas (10 Jun 2015) aku terima kiriman emel ke-4 dari pengirim emel yang sama. Aku terlupa nak buat entri dan kongsikan info yang aku dapat tu sebab aku sibuk mengarang cerpen. Jadi, selepas 6 bulan, aku pun buat entri ni dengan gembiranya.

Aku kongsikan kiriman emel untuk bacaan semua.
________________________

my dear,

start with the story of awang alak bertatar and how he acquired sarawak. The legacy of Sultan Bolkiah, the story of Sultan sarawak ie sultan tengah 200 years before Brooke came to shore. Raja Ayang a princess who was buried alive as she was accused of incest with her own brother. Dato Godam who was a royal member of Brunei whose mother was a daughter of a Dutch official. this Dato Godam is he real or myth? The story of Mukah, the death of Pg Arshad/Resat/Ursat by Pg matussin, etc. Don;t just focus on Brooke. all the above stories have links with Brunei, Sarawak and North Borneo.

best regards.

________________________

Berdasarkan kirimen emel yang ke-4, pengirim emel tak menekankan lagi tentang Brooke dan dia nak aku korek sejarah Sarawak yang lain. Sebenarnya, dah banyak jugak aku korek, bermacam-macam entri tentang sejarah Sarawak yang aku dah buat (walaupun rujukan aku taklah power macam researcher yang lain). Apa-apapun, tahap concern pengirim emel beranjak dari perihal seksualiti Brooke ke arah kisah Kesultanan Brunei. Very interesting, nampaknya dia dah baca entri ke-3 tu kot? But still, aku dapat info baru tentang tokoh-tokoh yang aku tak tahu sebelum ni such as Pg. Arshad, Pg. Matussin dan Raja Ayang. Rasanya, aku kena giat membaca kisah sejarah lokal selepas ni.

Before menutup entri ke-4, aku ucapkan berbanyak-banyak terima kasih pada pengirim emel kerana memberi perhatian kepada usaha aku membuat entri sejarah tempatan.



@themagi2015

No comments:

Post a Comment