Tuesday 22 October 2013

Kuching: Tempat yang Terhapus dan Diganti

Masa kecik2 dulu, aku membesar di kem Briged PGA yang terletak berdekatan dengan Pangkalan Batu/Sapi. Dulu ada banyak gerai makan dan kedai runcit di pangkalan. Pak Tambang selalunya singgah makan atau minum sebelum turun bekerja. Kat situ aku suka beli air bungkus 30 sen dan keropok. Bila nak beli ikan dan ayam, kitorang sekeluarga naik penambang dan singgah ke Pasar Ceko yang terletak kat seberang sungai-berdepan dengan Astana. Setiap kali bosan duduk kat rumah, kakak akan bawak aku ke Muzium Polis (Fort Margherita), kami keluar masuk ke dalam kenderaan pameran dan berlari-lari pulang ke rumah. Seronoknya zaman kecik2.

Sekarang, semua tu tinggal kenangan. Tempat tu dah tak wujud lagi.
Suasana lama penambang,
pangkalan dan tebingan
Credits: Wikivoyage




Pangkalan Batu dahulunya pusat pertemuan, berniaga dan stesen penambang. Ada banyak restoran dan kedai runcit di situ dan dikunjungi oleh ramai pelancong dan polis dari Kem Briged PGA. Kebanyakan kedai sudah lama beroperasi dan diusahakan sejak dari era 50an. Pada penghujung tahun 2003, restoran dan kedai runcit ditutup. Pada tahun 2004, projek baikpulih jeti pangkalan bermula dan mula berkhidmat pada tahun 2007. Penjaja tidak dibenarkan berniaga di sini, mungkin disebabkan lokasinya yang berdekatan dengan Astana. Pangkalan Batu kini berwajah baru; sepi, panas dan suram. Kisah kemeriahan gerai makan dan pengunjung yang tidak putus-putus datang kini tinggal kenangan.






Posted Image
Suasana Ceko pada era 60an yang rancak berniaga
dan dipenuhi oleh pembeli dan penjual.
Credits: s1.zetaboards
(dan Tuai David Rangga Jones)
Pasar Ceko merupakan lokasi utama pembeli dan penjual sayur. Lokasi paling murah untuk membeli barang basah dan sayur-sayuran. Selain dari barang basah dan sayur-sayuran, pes rempah, jeruk sayur dan makanan lokal pun ada dijual. Disebabkan masalah bau, pencemaran sungai dan gangguan trafik yang didakwa meningkat dari tahun ke tahun, Pasar Ceko dipencenkan pada tahun 2008. Kini, ia menjadi tempat rehat dan riadah pengunjung yang duduk mengadap Sungai Sarawak sambil mengimbas kenangan lampau.



Padang kawad di Kem Briged PGA
credits: Dura Ehsan dan Desmond Kuan 

Kem PDRM di Kuching, ibu pejabat Briged PGA merupakan kem polis utama yang terletak berdekatan dengan Wisma Bapa Malaysia, Astana dan Sungai Sarawak. Fort Margherita terletak di dalam kem ini. Pada tahun 2004, projek DUN baru dimulakan, sebahagian daripada kem diambil alih oleh kerajaan negeri pada tahun 2006 dan diambil sepenuhnya pada tahun 2008. Pada tahun 2010, Dewan Undangan Negeri Sarawak yang baru menjadi tumpuan pelancong dan menenggelamkan kisah kem polis tua di dalam tanah.



Kenderaan pameran di Fort Margherita ketika
masih menjadi muzium di Kem Briged PGA.
(credits: Dura Ehsan dan Desmond Kuan)



Fort Margherita dijadikan sebagai Muzium Polis memandangkan lokasinya yang terletak di dalam kem Briged PGA Petra Jaya. Ia mempamerkan barangan vintaj polis, sejarah, artifak dan kenderaan yang digunakan oleh anggota polis pada zaman dahulu. Ia ditutup sepenuhnya pada sekitar tahun 2010 tetapi kawasan luar boleh dikunjungi. Pada 2013, ia dibaikpulih dan kisah Fort yang pernah dijadikan sebagai muzium semakin kabur di sebalik wajah yang baru.

@themagi2013

No comments:

Post a Comment