Monday 30 December 2013

Mari Belajar Frasa Latin

credits: Latintutor.net
Tahun 2013 tak lama lagi nak abes. Aku menjadikan tahun ni sebagai tahun artwork, jadi art practitioner (ade ke job macam ni?) dan mostly freelance writer since aku memang suka sangat dok umah...hahaha. Walaupun aku spend banyak masa kat rumah, nawaitu aku untuk bagi info through blog tetap diutamakan. Apa yang aku tahu, apa yang orang tanya dan apa yang aku baca, aku suka kongsi kat visitors. Hopefully, pembaca dapat manfaat dan berguna untuk mereka. 

Hari ni, mari belajar frasa Latin.


  1. Dum Spiro Spero: Ia bermaksud While I Breathe, I Hope. Frasa Latin ni femes di Sarawak sebab ini motto kitorang masa era Brooke dulu-dulu. Aku nampak motto ni depan Fort Margherita  dan di Muzium Tun Abdul Razak di Kuching.
  2. Pergo et Perago: Ia bermaksud I Undertake and I Achieve. Frasa Latin ni digunakan di Borneo Utara, yakni Sabah pada era kolonial .
  3. Curriculum Vitae: Ia bermaksud Course of life/school/work. Vitae itu bermaksud kehidupan. Untuk job-seeker kat luar sana, CV memang 'makanan' mereka.
  4. Anno Domini: Ia bermaksud In the year of our Lord. Ramai yang silap bila baca tarikh 250 A.D mereka assume A.D tu After Decade.  Istilah ni wujud bagi merujuk tahun selepas kelahiran Jesus Christ.
  5. Modus Operandi: Ia bermaksud Method of operation. Istilah ni biasa digunakan oleh unit forensik. Tengok berita kalu tak percaya.
  6. Versus: Ia bermaksud Against. Bukannya pertandingan Versus TV9.
  7. Status quo: Ia bermaksud The state in which things are. Istilah ini merujuk kepada hak kewarganegaraan dan korang boleh cek dalam buku sejarah Tingkatan 5 ataupun buku Tingkatan 6 Pengajian Am.
  8. Semper fidelis: Ia bermaksud Always faithful. Aku terbaca istilah ni dalam buku sejarah di Britain. Tak silap aku, buku Isabelle She-Wolf of France ataupun 1000 Years of Annoying the French. 
  9. Rosa Mundi: Ia bermaksud Rose of the world. Yang ni memang aku baca dari buku 1000 Years of Annoying the French.
  10. Persona non grata: Ia bermaksud An unwelcome person. Istilah ni digunakan sebagai tajuk filem Malaysia pada tahun 2006. Tapi aku tak pernah tonton filem tu. Aku bukan cinema-feet.
  11. Habeas Corpus: Ia bermaksud You must have the body, secara literal. Istilah ni digunakan di mahkamah. Pesalah tidak boleh ditahan tanpa diberi perbicaraan- macam itulah penerangan yang aku baca dalam buku The Dangerous Book for Boys. Tapi, kalu tersilap maksud harap dimaafkan.
  12. Veni, vidi, vici: Ia bermaksud I came, I saw, I conquer. Ia disebut oleh Julius Caesar selepas pemberontakan di Greece. Korang boleh baca kisah tu dalam buku Over 1000 Fantastic History facts ataupun Great Civilisation.
  13. In camera: Ia bermaksud In secret. Korang boleh dengar istilah ni dalam variety show, drama ataupun berita gosip. ReferMelodi, Meletop ataupun Propaganza, if you're Malaysian.
Okay, setakat tu je frasa Latin yang korang perlu tahu. Ada banyak lagi, boleh Google. Kalau rajin membaca, korang belilah buku The Ultimate Encyclopedia of Mythology, The Dangerous Book for Boys, The Ultimate Illustrated Guide to DSS, dan juga buku-buku yang aku dah sebut di atas.  Buku itu kecintaan aku.

READING IS POWER, Y'ALL~

@themagi2013

No comments:

Post a Comment