Sunday 29 June 2014

Ramadhan 1: On my mark, get set, Go!

Akhirnya, Ramadhan menjelma. Syukran, syukran. Untuk entri hari Ahad ni, cuaca pun tenang, mari mula dengan benda-benda senang. Sebagai contoh, dengar lagu Opick. Kalau dengar lagu Rapuh 3 kali nescaya nangislah korang. Seterusnya, amalan zikir, surah pendek yang mudah.

Zikir dan Surah Pendek: Pengisian masa paling berkesan?


Bulan puasa ni, ketika tengah lapar dan dahaga, mungkin badan penat bekerja, amalan zikir dan surah pendek adalah yang paling sesuai untuk pengisian masa. Mungkin kita semua tak sedar kelebihan zikir dan surah pendek tapi terdapat kata-kata,

"Tiada apapun yang dapat dilakukan tanpanya, ia menelan segala yang kecil dan membina segala yang besar?"

Itulah peranan masa di bulan Ramadhan.


Jadi, amalan zikir-zikir pendek yang sangat mudah dan berguna ialah:


  1. Zikir Subhanallah, Walhamdulillah Walailahailallah Allahu Akbar. Menurut riwayat At-Tirmizi, tanaman di tanah syurga yang subur ialah zikir Subhanallah, Walhamdulillah Walailahailallah Allahu Akbar. Masa kemas rumah kemas pejabat pun boleh baca dalam hati.
  2. Zikir Subhanallah wa biham dihi, dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadis baginda: Sesiapa yang berkata Subhanallah wa biham dihi, ditanamkan untuknya sebatang pokok kurma di syurga. Jika diulang 100 kali, dihapuskan kesalahan meskipun kesalahan itu sebanyak buih di lautan.
  3. Zikir Asmaul Husna. 99 nama Allah SWT mempunyai kelebihan  yang banyak dan besar dan diulang dalam jumlah tertentu akan membuka pintu rezeki, ketenangan, kelapangan masa, kesenangan dan membersihkan hati. Sebagai contoh, membaca Ya Fattah sebanyak 70 kali dan meletakkan tangan di dada dapat menghilangkan rasa stres dan memberi keyakinan pada si pembaca.
Amalan surah pendek yang mudah dan mempunyai faedah yang besar ialah:
  1. Surah Al-Mulk. Mengandungi 30 ayat dan membaca surah ini mengambil masa sekitar 5 minit. Surah ini dibaca setiap hari dapat menyelamatkan kita dari seksa kubur. Rasulullah pernah bersabda, "Sesungguhnya daku bercita-cita supaya surah ini terpahat dalam hati setiap insan dari kalangan umatku."
  2. Surah Al-Waqiah.Mengandungi 96 ayat dan membaca surah ini mengambil masa sekitar 8 minit. Rasulullah bersabda, "Sesiapa yang membaca surah Al Waqiah setiap malam, dia tidak akan  menjadi papa selama-lamanya."
  3. Surah Yassin. Mengandungi 83 ayat dan memakan 12 minit untuk dibaca. Faedah dan kelebihan Surah Yassin sangat banyak. Sebagai surah dan dikenali sebagai 'jantung' Al Quran, membaca surah Yassin dapat membantu mengatasi kesulitan dan urusan dipermudahkan oleh Allah swt.
  4. Surah Al Ikhlas, surah yang sangat mudah dihafaz dan diingat. Membaca Al Ikhlas 3 kali mengambil masa 15 saat dan pahalanya menyamai membaca sebuah Al Quran.
  5. Ataupun, membaca mana-mana surah pendek, satu ayat dalam Al Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al Quran pada bulan-bulan yang lain.
Bulan Ramadhan dah mula. Mari kita bersiap sedia, dan BERGERAK!

@themagi2014
ruj: Risalah SMKTAHO/05 Feb& Okt, Asmaul Husna: Makna dan Khasiat (Synergy Media)

No comments:

Post a Comment