Friday 19 October 2012

Karakteristik Troll dan Meme


Era trolling di Internet sekarang amat femes, dan diterima sebagai cara yang baik untuk kenakan orang. Trollface merupakan karakter paling awal untuk meme, istilah yang merujuk kepada ekspresi muka mengikut situasi dan disusun menjadi rage comic. Rage comic pula komik pendek (dalam satu set) bagi memaparkan kemarahan atau emosi mudah yang lain. Rage comic juga digunakan secara meluas dan dicirikan sebagai bentuk komunikasi yang diterima dan standard komunikasi dalam talian.

(Baca lagi...)

Kefemesan rage comic ni dikaitkan oleh golongan tertentu sebagai cara 'mengusik', bergurau dengan maksud bersama ungkapan, ekspresi muka yang dikenalpasti dan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa perantara. Ada jugak yang ditranslate ke bahasa lain. To make it short, rage comic merupakan cara yang paling mudah dan cepat untuk sampaikan mesej.


(Seterusnya...)

Karakter Meme dalam rage comic


Cereal Guy


Direka oleh Bob Averill pada 2007, watak Cereal Guy ni simple macam orang lidi. Mesti ada scene tengah makan bijiran. CG juga gelarkan dirinya sebagai Cereal Killer dan mempunyai karakter yang bersifat pelbagai, skeptik dalam banyak hal. Tapi setiap scene akan diakhiri dengan bijiran tersembur keluar dari mulut (sebab tak percaya/terkejut dengan sesuatu hal) ataupun drooling.





F*ck Yea

F*ck Yea wujud pada 2010, merupakan karakter bermuka sombong, lawan kepada karakter Forever Alone. FY mempunyai keyakinan, treat diri sendiri sebagai the winner dan takde orang yang boleh halang dia untuk berjaya dapatkan sesuatu (so sebab tu la nama dia F*ck Yea!)

Lol Guy

Lol Guy merupakan karakter yang senang untuk korang nak faham. LG sangat suka ketawa dalam situasi yang kelakar dalam rage comic (dan kadang2, muka LG ni boleh menjadi sinis bagi jenaka yang ada kaitan ngan korang).

Me Gusta

Maksud nama Me Gusta ni ialah 'I Like' dalam Spanish, sesuai untuk ekpresi 'teramat suka' akan sesuatu hal. MG digunakan dalam mengekspresikan rasa suka terhadap isu  perverse atau pelik sehinggalah ke situasi yang biasa. MG ni dilukis oleh Matt Oswald untuk 4Chan dan Reddit pada Mac 2010.



Okay Guy

Bila takde upaya nak ubah sesuatu perkara, ni la muka paling sesuai, just say okay for everything. Okay Guy ni karakter yang frust disebabkan dia tak boleh stand up apa yang dia nak. Jadi OG ni just terima apa yang orang cakap/buat.


Poker Face Guy

Ni bukan lagu Lady Gaga. Muncul pada tahun 2010, Poker Face Guy ni karakter yang cuba buat muka bodoh untuk sembunyi rasa malu dalam situasi yang menjanggalkan. PF ni cuba buat2 tak tau dan harap2 hal tersebut cepat2 selesai.

Rage Guy

Rage Guy ni karakter paling basic dalam rage comic (nama pun rage guy kan?), wujud pada tahun 2008. RG ni menunjukkan ekpresi marah yang asli, rasa marah membuta tuli dan situasi yang menyakitkan hati dalam kehidupan seharian. Biasanya RG ni digambarkan dengan statement 'fffffuuuuuuu.....' dan dikaitkan dengan karakter Derp yang tengah marah.



Trollface

Ni karakter yang paling senior antara meme yang lain. Troll face ni ekspresi muka seorang prankster yang mengenakan orang. Topik yang dibincangkan akan diakhiri dengan persoalan sebagai contoh, 'U mad, bro?'. Trollface ni dah wujud lewat 80-an dan sekarang dah jadi ikon muka prankster kat Facebook.



Forever Alone

Forever Alone merupakan karakter yang berlawanan dengan karakter F*ck Yea. FA ni bermuka sedih, sentiasa sorang2, individu yang takde kawan dan apa saja yang berkaitan dengan rasa sunyi. Muka FA ni femes menerusi komik April Fool pada tahun 2010. 





Challenge Accepted Guy

CAG ni karakter yang sanggup/terima apa saja cabaran, walaupun cabaran tu kadang2 tak masuk akal, gila dan pelik. CAG digambarkan dengan karakter silang tangan dengan muka sombong dan asal karakter ni bermula dari drama siri How I met Your Mother musim kedua episod ke-6 tahun 2006 oleh Neil Patrick Harris dan disebut jelas dalam  HIMYM musim ke-4 episod 19-Murtaugh.



Derpina

Derpina merupakan karakter Derp versi perempuan, selalu jadi watak emak, kakak, kawan perempuan, jiran perempuan, teman wanita atau kenalan Derp yang skeptikal dan selalu tunjuk rasa marah (bila marah muka Derpina akan bertukar macam Rage Guy).


OMG/Oh Crap Guy

OMG Guy ni karakter rage yang meluahkan rasa terkejut, marah atau sedar akan sesuatu hal (maybe rasa tak percaya lepas kena tipu, kecewa sebab kena tipu atau menyampah sebab ditipu...pendek kata, ini la muka OMG). 





Yao Ming/ B*tch Please

Karakter BP atau YM ni wujud dari pemain basketball Cina yang bernama Yao Ming, karakter tersenyum lebar (dengan mesej 'dumb b*tch) sebagai reaksi tak peduli dengan apa yang orang lain cakap. Karakter YM ni muncul pada tahun 2009 apabila Yao Ming hadir dalam sesi temubual bersama wartawan dan buat muka B*tch Please bila member lain blah secara tiba2.



Y-U-No Guy

Yuno Guy ni dipercayai berasal dari ekspresi muka watak anime Jepun yang bertajuk Gantz, Chapter 55: Naked King yang release tahun 2002 dan ditranslate pada tahun 2009. Kemudian, frasa Y-U-No ditambah sebagai simbolik untuk mempersoalkan sesuatu (sebagai contoh, rakyat Libya guna YUNO untuk persoal kerajaan diorang).








Untuk rujukan lanjut/atau nak tau karakter meme yang lain, korang boleh klik kat sini.


1 comment: