Wednesday 17 October 2012

Trivia Troll Face: Trend kat Facebook

Trollface bertukar jadi Mickey Mouse
Troll style; inilah fasa paling latest dan glemer kat Facebook sekarang dengan frasa 'do not feed the trolls' atau DNFT. Secara harfiahnya, Troll ni manusia yang post perkara yang boleh provoke orang. Dengan kata lain, post tu boleh provoke secara luaran atau dalaman menerusi topik mesej sama ada dalam talian komuniti, bilik sembang atau blog. Provokasi tu biasanya boleh mengganggu emosi dan perbincangan dengan mesej provokatif seperti "That was an excellent troll you posted."


Perkataan troll sebenarnya berasal dari bahasa Old French iaitu troller. Dalam kamus French-Inggeris, trĂ´ler membawa maksud 'memimpin atau menarik seseorang'. Dalam bahasa Inggeris moden, troll merupakan istilah mengumpan ikan atau menarik umpan ikan. Apabila istilah troll untuk mengumpan ikan semakin terkenal, troll kini mula memasuki jaring baru yang bernama Internet.

Dalam bahasa Old Norse, troll merupakan makhluk dongeng dalam cerita rakyat (cerita rakyat Scandinavia), kisah tentang makhluk yang nakal dan cenderung dengan benda jahat dan kerosakan. Istilah troll ni didakwa dah digunakan pada lewat tahun 1980, bagi merujuk tentang salah laku ber-internet tetapi trolling actions yang sah dilaporkan pada 1992. Sekarang, istilah troll kini lebih bersifat subjektif dengan memaparkan situasi yang menyebabkan korang rasa korang dah kena. Pada tahun 2008, trollface digunakan sebagai subjek trolling dalam budaya Internet.


Sekarang, mari tengok beberapa contoh trollface...nak tau lebih gi Google sendri..>>> 


Situasi trolling yang femes kat Facebook

Trollface lepas guna Loreal Revitalift

Muka troll bila jadik pompuan

Muka troll bila ada rambut

Muka troll bila sebijik cam Emma Watson...(sebijik lo..)

dan ni bila Trollface bertukar jadik Joker...
MaGi2012 
______________________________
*Trimas pada Wikipedia and beberapa website yang terlibat dengan Trollface =D

No comments:

Post a Comment