Sunday 21 December 2014

Collin Classics di MPH

Sambungan entri, pasal buku lagi. Selepas membeli belah di City One, ada POPULAR Book Fair kat situ, kami singgah ke The Spring, one of the grand and splendid shopping complex di Kuching. Only at The Spring aku dapat melepaskan kegirangan di MPH. MPH cuma ada kat The Spring je.

Di MPH skang terdapat koleksi buku klasik siri Collins yang sangat menarik. Just named it, buku klasik bahasa Inggeris apa yang korang suka? Sherlock Holmes? Hasil karya Sir Arthur Conan Doyles? Mark Twain? Buku Gulliver's Travel? Semuanya ada. Apa yang penting ialah, timing. Sebelum ni aku ada singgah kat MPH sebab nak cari buku klasik Frances Hodgson Burnett tapi selalu je takde stok. But this time, aku berjaya jumpa, yeah~


Aku pernah baca karya Frances Hodgson Burnett
sebelum ni melalui e-book tapi satisfaction level
tu kurang sebab bau buku ni lebih aromatic berbanding
e-book (well, technology..). Ingatkan nak beli A Little Princess
jew tapi alang2 dah sampai, beli satu lagi, The Secret Garden.
Tetiba ternampak buku Arabian Night. Dah lama aku cari buku
ni (aku suka buku compact2 ni). Makanya, membelilah aku
tanpa ragu-ragu.

Nak tahu berapa harga satu buku ni? Only RM9.90.
Kualiti kertas yang selesa untuk mata, murah, compact, paper pun 
dari responsible sources dan ada complete glossary kat ending. 
Apa yang tak best obviously font yang kecik (so sape rabun tegar jangan beli
buku ni, beli buku edisi yang lagi besar).

Emm, stakat ni je la review aku. Aku takkan buat review pasal content
sebab buku-buku ni memang legend tahap klasik. Sebab itulah buku-buku
klasik ni mampu bertahan sampailah sekarang. A Little Princess diterbitkan
pada tahun 1905, The Secret Garden ditulis sebelum Perang Dunia I dan
buku Arabian Night, folklore dari Arab dan ditulis semula oleh Sir Richard Burton
sekitar tahun 1800. Mostly ditulis pada era seni kesusasteraan.

Kualiti buku klasik memang best. Setuju tak?

@themagi2014

No comments:

Post a Comment