Tuesday 1 July 2014

Ramadhan 3: Kisah Seekor Semut

Yeah, kembali lagi. Entri Ramadhan 3 kali ni pasal semut. Why semut? Sebab aku tertarik dengan kisah semut yang aku baca dalam risalah lama (7 tahun yang lepas). Mungkin ada yang pernah baca tentang kisah semut ni tapi sesiapa yang belum pernah baca, aku share sikit. Semoga kita dapat manfaat. 

Kisah Seekor Semut

Pada zaman Nabi Sulaiman a.s, baginda bertemu dengan seekor semut. Pada masa itu, Baginda ternampak semut itu berada di atas batu dan Baginda berasa hairan bagaimana seekor semut kecil boleh hidup di atas batu yang kering dan di tengah-tengah padang pasir yang tandus. Baginda pun bertanya kepadanya:

"Wahai semut, apakah engkau yakin ada makanan yang cukup untukmu?"

Semut pun menjawab, "Rezeki milik Allah SWT. Aku percaya dan yakin di atas batu yang kering di padang pasir yang tandus ini pun ada rezeki untukku."

Lantas Baginda bertanya lagi, "Wahai semut, berapa banyak yang kau makan selama sebulan? Dan apa yang kau gemar makan?"

Maka jawab semut, "Aku hanya makan sekadar sebiji gandum sebulan."

Lantas Baginda pun mencadangkan, "Kalau kau hanya makan sebiji gandum sebulan, tak perlulah engkau melata di atas batu. Aku boleh menolongmu."

Kemudian, Nabi Sulaiman a.s pun mengambil sebiji bekas lalu diletakkan semut di dalamnya beserta sebutir gandum. Seterusnya, Nabi Sulaiman a.s meninggalkan semut itu selama sebulan. Apabila cukup sebulan, Nabi Sulaiman a.s mendapati gandum itu hanya dimakan setengah sahaja oleh semut. Lantas, Baginda menempelak semut,

"Engkau rupanya berbohong padaku! Bulan lalu kau katakan bahawa kau makan sebiji gandum sebulan. Ini sudah sebulan, tetapi kau hanya makan setengah!"

Semut pun menjawab, "Aku tidak berbohong! Aku tidak berbohong! Sekiranya aku berada di atas batu, aku akan makan apa jua sehingga banyaknya sama dengan sebiji gandum untuk sebulan. Ini kerana rezeki itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya dari Allah SWT, dan Allah SWT tidak pernah lupa padaku. Tetapi apabila engkau memasukkan aku ke dalam bekas, rezekiku bergantung pada engkau. Aku tak percaya pada manusia, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya ia tahan dua bulan. Aku takut kau lupa..."

Setiap kali bulan puasa, ramai yang meluru pergi ke bazaar. Tapi ramai juga yang membazir. Jadi, Ramadhan kali ini, jangan lupa berjimat cermat. Jangan lupa untuk bersyukur. Biarpun cuma sebijik kurma, janganlah merungut. Dan sesungguhnya, Allah SWT tidak akan pernah lupa pada setiap perbuatan kita. Wallahu'alam.


@themagi2014
ruj:Risalah SMKTAHO Apr/07

No comments:

Post a Comment