Sunday 27 July 2014

Ramadhan 29: Selamat Tinggal, Ramadhan~


29 Ramadhan, penghujung bulan puasa yang penuh barokah. Rasa macam baru 2-3 hari sambut bulan puasa, tak sangka bulan puasa tak lama lagi akan pergi dan kita bakal tinggalkan bulan puasa. Kalau ikut kalendar, hari ini hari terakhir dalam bulan Ramadhan. Dan dalam 29 hari ni, syukur tak terhingga aku berjaya khatam. Syukur juga sebab beberapa keinginan kecil aku telah dimakbulkan.

Kalau nak diikutkan, tak ada benda lagi yang aku nak kupas untuk hari terakhir berpuasa tahun ni. Kalau nak terus mengupas dan 'peel it' macam motto blog aku, lebih baik tunggu Ramadhan tahun depan. Harap-harap, umur aku panjang untuk bertemu dengan Ramadhan akan datang.

Masih ingat, hari pertama kita meraikan kedatangan Ramadhan? Apa yang kita makan masa sahur dan buka puasa? Apa yang kita buat setiap hari? Tadarus? Terawih? Mengaji? Solat sunat? Sedekah? Apapun yang kita buat sepanjang bulan puasa, berdoalah moga-moga amal kita diterima.

Masih ingat gambar apa yang aku letak dalam entri pertama? Ini dia~


Dan korang dapat agak gambar apa yang terakhir dalam entri bulan Ramadhan kali ni?


Korang faham kan apa yang aku nak sampaikan?

Ya, Ramadhan bakal tinggalkan kita. Tak banyak aku nak pesan pada hari terakhir ni. Aku cuma nak cakap:

1. Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin, luar dan dalam, jasad dan roh, fizikal dan mental...
2. Selamat makan-makan, jangan lupa pada orang yang tiada makanan.
3. Selamat pakai baju baru,baju yang lama janganlah dilupakan.
4. Selamat memandu, jangan langgar lampu hijau, jangan langgar orang.
5. Selamat berdepan dengan Iblis, semoga hati kita kuat menentang godaan.

Dan, Selamat Tinggal, Ramadhan. Semoga kita bertemu lagi tahun depan :)

@themagi2014
image credits: islampos.com| yanasakura.my| lowbet09.files.wordpress

No comments:

Post a Comment