Sunday 6 July 2014

Ramadhan 8: Tahukah Anda?

Hari ini, puasa ke-8. Hari ni sangat indah, langit biru, awan sirus. Tekak pun rasa haus. Jadi, short entry je weekend kali ni.

Apakah motif aku bagi title 'Tahukah Anda?' Sebenarnya aku terbaca beberapa senarai hadis dalam Permata Hati BaitulMal semalam. Memang menarik perhatian sebab aku tak tahu perkara tu selama ni. Maka aku terfikir nak kongsi sedikit apa yang aku baca semalam.

"Celaka tumit-tumit yang tidak basah (terkena air wudhu) dengan ancaman api, sempurnakanlah wudhu kamu!" (Riwayat Sahih Muslim)

"Apabila diantara kamu bangun dari tidur hendaklah ia memasukkan air ke hidung 3 kali kerana syaitan tidur di dalam lubang hidung." (Riwayat Sahih Muslim)

"Hari Kiamat itu tidak akan datang selagi masih terdapat di muka bumi ini orang yang beriman kepada Allah." (Sahih Muslim)

"Kadang-kadang syaitan itu datang kepadamu sambil berkata: Siapa yang menciptakan ini, menciptakan itu, sampai ia berkata, siapa pula yang menciptakan Tuhanmu? Apabila telah sampai di sana maka mintalah perlindungan Allah daripadanya dan nyahkanlah bisikan itu." (Sahih Muslim)

"Sesungguhnya Allah tidak akan memperhitungkan bisikan yang jahat dalam hati seorang, selagi orang itu tidak melahirkan dengan lisan atau perbuatan." (Sahih Muslim)

"Apabila imam membaca: Sami Allahu liman hamidah, maka katakanlah: Allahumma rabbana lakal hamdu, kerana yang serentak ucapannya dengan ucapan Malaikat nescaya Tuhan akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu." (Sahih Muslim)

"Apabila bangun seseorang dari tidur, maka janganlah ia menyelamkan tangannya ke dalam tempat air sebelum dibasuh lebih dahulu 3 kali kerana waktu tidur dia tidak tahu di mana tangannya terletak." (Sahih Muslim)

"Siapa yang iktikaf 10 malam terakhir pada bulan Ramadhan maka dia mendapat pahala bagaikan 2 kali haji dan 2 kali umrah." (Riwayat Albaihaqi dari Al-Hassan bin Ali r.a)

"Orang yang zikir (ingat) pada Allah pada bulan Ramadhan akan diampunkan baginya dan orang yang minta-minta pada Allah di dalamnya tidak akan kecewa." (Riwayat Atthabarani & Albaihaqi)

"Sesiapa yang ingin mengintai malam Lailatulqadar hendaklah ia mengintai pada malam 27 haribulan." (Riwayat Ahmad)

"Segerakanlah olehmu menguburkan/mengusung jenazah kerana kalau dia soleh, kamu telah menyegerakannya kepada kebaikan/kebahagiaan dan jika dia tidak soleh, kamu telah menanggalkan bencana dari lehermu." (Sahih Muslim)

"Sesiapa yang tertidur atau terlupa hingga luput sembahyang hendaklah dia menunaikan (sembahyang) sebaik-baik sahaja dia ingat (sedar) kembali." (Sahih Bukhari)

"Puasa itu bagaikan perisai, maka apabila seseorang kamu berpuasa, jangan berkata kotor dan jangan berkata kasar. Jika seseorang mencacinya atau menyerangnya maka hendaklah dia mengatakan: Aku ini berpuasa." (Sahih Bukhari)

Semoga perkongsian ini memberi manfaat. Wallahu'alam.

@themagi2014
ruj: Permata Hati BaitulMal (Tabung BaitulMal Sarawak)

2 comments:

  1. baru perasan ko ada nuffnang? sejak bila...anyway banyak ke dah dapat. maksud aku betulka boleh buat duit? agak2 kalau aku tak nak kerja pasni ok tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. blom lama sangat aku letak nuffnang. tabungan blom banyak sgt tp duit tu ada la masuk ckit2. better ko keje je, nuffnang ni jadi pdptn sampingan. 2 in 1 is better :D

      Delete